אורז מטוגן

אז מה יותר בריא – אורז מלא (חום) או אורז לבן?

קשה לדמיין את התפריט השבועי שלנו ללא אורז, הוא יראה דל ומצומצם. ואכן, הדגן הקטן הזה נחשב לאחד הגידולים הכי רווחיים וותיקים בעולם, והוא הזין בני אדם למעלה מ-5,000 שנים. אורז מזין גם היום יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם ונראה שבאמת לא נוכל לחיות בלעדיו.

האורז הלבן הוא הסוג הנצרך ביותר, אך בשנים האחרונות אורז חום חדר לתפריט שלנו ובמיוחד לתפריט של העולם המערבי, ככל הנראה תודות לערכים התזונתיים הגבוהים שהוא טומן בחובו. יחד עם זאת, אנחנו צורכים שפע של מוצרים הכוללים בתוכם אורז, לרבות: סירופים, פודינג, שמן, חלב וקמח. במוצרים אלו בדרך כלל האורז הוא לבן. חשוב לציין כי האורז החום לא תמיד נראה לנו חום, יש לו שלל גוונים ביניהם: גוונים סגולים, גוונים שחורים, גוונים אדומים וגם חומים.

אורז לבן

האורז הלבן הוא מעודן ואפילו מלוטש. הוסרו ממנו הסובין והנבט כדי להיטיב את איכותו בתהליך הבישול, להאריך את אורך חיי המדף שלו ולמען טעמו ישופר, אך למרבה הצער הסרת רכיבים אלו פוגמים ומפחיתים את מערכו התזונתי.

אורז חום (אורז מלא)

באורז החום, שלא כמו באורז הלבן, הגרגר הוא שלם והוא מכיל הן את הנבט והן את הסובין. בדיוק מסיבה זו האורז החום מכילים הרבה יותר ערכים תזונתיים, ביחס לאורז הלבן. הסובין והנבט עשירים בסיבים תזונתיים ויש בהם גם שפע של מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון.

מי צריך להיזהר מאורז?

הסובין שנמצא באורז חום יכול גם להכיל רמות גבוהות של מתכות כבדות, היה והוא גדל באזורים מזוהמים. לכן חשוב לצרוך כל אורז, יהא זה אורז לבן או יהא זה אורז חום – במידה. בנוסף, לצריכת אורז לבן יכולה להיות השפעה שלילית על איזון רמות הסוכר בדם, לכן הוא אינו מומלץ לאנשים שסובלים מסוכרת. מנגד, לאורז חום יש ערך גליקמי נמוך ונודעת לו השפעה חיובית בוויסות רמות הסוכרים בדם.

ערכים תזונתיים באורז לבן

אורז לבן מורכב מפחמימות (בצורה של עמילן) והוא מכיל כמויות קטנות יחסית של חלבון אך אין בו כמעט שומן. האורז הלבן אינו עתיר קלוריות, יש בו מעט חלבונים, מים, קצת סוכר, יש בו מעט סיבים תזונתיים, הוא כמעט ולא מכיל שומן רווי או שומן בלתי רווי, יש בו קצת אומגה 3, יש בו מנגן, מגנזיום, נחושת, סלניום, ויטמין 1B וגם ויטמין 3B. אך כדי שאלו יבואו לידי ביטוי צריך לבשל נכון את האורז הלבן.

אורז מטוגן
אורז מלא מטוגן

ערכים תזונתיים באורז חום

באורז חום כמות הקלוריות היא נמוכה יותר. הוא מכיל חלבון וחומצות אמינו רבות, ביניהם: טריפטופן, תריונין, ליזין, מתיונין. הוא עשיר בחלבונים ובסיבים תזונתיים ואין בו סוכרים. באורז חום יש כמות יפה של ברזל, סידן, זרחן, מגנזיום, נחושת, אשלגן, אבץ, נתרן, סלניום ומנגן. כמו כן, באורז החום יש שפע של ויטמינים, בין היתר: ויטמין 3B, ויטמין 6B וויטמין 5B.

בשורה התחתונה – איזה אורז בריא יותר?

בתשובה לשאלה איזה אורז בריא יותר – אורז חום הוא ללא כל צל של ספק המנצח. לאורז חום יש הרבה יותר ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים והוא נחשב להרבה יותר בריא מאורז לבן. אבל חשוב לציין כפי שראינו כי גם באורז לבן יש ערכים תזונתיים.

האורז הוא דגן חשוב הנצרך בכל העולם על בסיס יומיומי, במיוחד בארצות אסיה. ולמרות שאורז לבן הוא הפופולרי ביותר, האורז החום הופך בשנים האחרונות לפופולרי יותר, בשל היתרונות הבריאותיים הרבים שלו. האורז החום נחשב למקור נהדר לאנטי אוקסידנטים, ויטמינים ולמינרלים ונמצא על ידי חוקרים כבעל יכולת למנוע מחלות לב. מנגד, מחקרים מצאו כי צריכה גבוהה של אורז בן עלולה להוביל להתפתחות של סכרת סוג 2.

מילות סיום

אורז מגוון לנו מאוד את התפריט. יש שפע של סוגי אורז ונראה שלכל תרבות יש את הגרסה שלה להכנת אורז. תודות לסוגי האורז השונים אנחנו יכולים להנות ממגוון עשיר של מנות שונות, ואם אתם דואגים לבריאות שלכם נסו לשלב יותר אורז חום בתפריט שלכם.

לבריאות!

כתיבת תגובה