גרגרי אורז

תפריט בריאותי אמיתי לא יהיה שלם בלי אורז

אחרי חיטה ותירס, אורז הוא הגידול הנפוץ ביותר בעולם. האורז שייך למשפחת הדגנים ומקורו באסיה – בסין ובהודו. העדות הארכיאולוגית המוקדמת ביותר לגידול אורז אותרה במזרח סין, אי שם בשנות 5,000 עד 7,000 לפני הספירה. לאחר סין והודו האורז הגיע גם ליפן ומשם עשה את דרכו לתפריט של אוכלוסיית אירופה ואפריקה.

יש עדויות לכך שגם בישראל גודל אורז, בתקופות שונות בין השנים 332 לפני הספירה לבין 1917 אחרי הספירה. כאשר כאן, אצלנו, הוא גודל בעיקר בצפון הארץ באזור החולה והכינרת. לא בכדי האורז גודל בישראל בקרבת מקורות מים, האורז הוא אמנם גידול שניתן לגדל אותו כמעט בכל תנאי שטח, אך הוא זקוק לכמויות גדולות של מים.

אורז מזין מחצית מאוכלוסיית העולם

האורז (Oryza = שם מדעי) מזין אנשים רבים בעולם. על פי הערכות לפחות מחצית מאוכלוסיית העולם ניזונה ממנו ותלויה בו. אם לשים את זה במספרים, הרי שכ-3 מיליארד אנשים ברחבי הגלובוס נסמכים על גידולי אורז כדי להתקיים, מדי יום ביומו. אורז הוא גם המזון העיקרי ברחבי אסיה, שם מחצית מהאוכלוסייה הענייה ביותר בעולם, והוא גם הפך למזון החשוב ביותר במדינות אפריקה וכן בדרום אמריקה. נכון להיום אורז גדל בשדות בכל העולם ולמעשה אנטרקטיקה היא המקום היחידי בעולם שבו לא ניתן לגדל אורז.

אורז לסושי
סושי טבעוני

ייחודו של האורז

לאורז יש יתרונות שמייחדים אותו מכל גידול אחר. כך למשל, הוא הזין אנשים במשך התקופה הארוכה ביותר בהיסטוריה עד לימינו, יותר מכל גידול אחר. זאת תודות לגיוון שטמון בו, הן מבחינת האופן שבו ניתן לגדל אותו והן באופן שניתן לאכול אותו. ייחודו של אורז בא לידי ביטוי גם בכך שהוא מסוגל לשגשג בסביבה רטובה, סביבה שבה שום גידול אחר לא ישרוד, ותנאים כאלו יש בשפע ביבשת האסייתית למשל. הביות של אורז נחשב לאחד ההתפתחויות הכי חשובות בהיסטוריה האנושית, ותודות לכך יש לנו היום כל כך הרבה סוגים נפלאים של אורז.

שפע של סוגי אורז, רק צריך לבחור…

יש בנמצא מגוון גדול מאוד של סוגי אורז, ביניהם:

  • אורז מלא עגול – אורז זה ניחן בטעם אגוזי והמרקם שלו רך והוא עשיר בערכים תזונתיים.
  • אורז פרסי – זהו אורז במתכונת של "אחד אחד", הוא לבן טהור ונוטה להתנפח בעת הבישול. סוג זה של אורז מאוד ופופולרי במטבח הישראלי.
  • אורז יסמין – אורז יסמין מגיע מהמטבח התאילנדי והוא גם בשימוש נרחב במטבח הווייטנאמי. גרגירי האורז שלו צרים וארוכים וטעמו אגוזי.
  • אורז בסמטי – על פי ההודים, זה הוא האורז היוקרתי ביותר. טעמו אגוזי ואפשר לרכוש אותו במתכונת רגילה או כאורז בסמטי מלא, הנחשב לבריא יותר.
  • אורז אדום – זהו אורז מלא שצבעו אדום באופן טבעי. סוג זה של אורז נחשב לעשיר בערכים תזונתיים והוא מאוד רווח במטבח האסייתי.
  • אורז תאילנדי – אורז זה מגיע מתאילנד הרחוקה, הוא מאוד פופולרי בתאילנד ומתאים לתבשילים מהמטבח האסייתי.
  • אורז עגול – סוג זה של אורז הוא קצר ועגול והוא מגיע אלינו מאיטליה. אתו האיטלקים נוהגים להכין את הריזוטו.
  • אורז ארבוריו – אורז עשיר מאוד בעמילן קרמי, הוא נמצא בשימוש במטבח האיטלקי וגם אתו מכינים ריזוטו.
  • אורז מלא חום – סוג זה של אורז נחשב לבריא ביותר שכן צורכים בו הן את הנבט והן את הסובין.
  • אורז ארוך מלא – סוג זה של אורז עשיר מאוד בערכים תזונתיים לרבות, מינרלים, סיבים תזונתיים וויטמינים והוא מגיע מנבט האורז המלא.
  • אורז חלוט – זה הוא אורז ייחודי שערכיו התזונתיים משתבחים תודות לתהליך תרמי שנמשך כ-2,000 שנים. בתהליך זה הערכים התזונתיים עוברים מן הקליפה אל גרגר האורז.

העיקר הבריאות

לאורז יש שפע של ערכים תזונתיים, אך ערכים אלו תלויים במידה רבה בסוג האורז שצורכים. באופן כללי, לאורז באשר הוא אורז יש הרבה סיבים תזונתיים, יש חלבונים והוא מכיל מעט מאוד סוכרים. באורז יש ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, סודיום, זרחן, אבץ ומנגן. בנוסף, באורז יש שפע של ויטמינים, ביניהם: ויטמין 1B, ויטמין 2B, ויטמין 3B, ויטמין 5B, ויטמין 9B וויטמין E. כמקור לפחמימות האורז מטעין אותנו באנרגיה והוא אינו משמין, ב-100 גרם אורז יש בין 90 קלוריות לבין 130 קלוריות, תלוי בסוג האורז. אין זה פלא, אפוא, שכל תפריטי הבריאות המומלצים בעולם כוללים אורז.

שיהיה לבריאות!

כתיבת תגובה